Apps zijn booming business Wereldwijd zijn er bijna 2 miljard smartphones in gebruik. Elke dag worden er 1,5 miljoen Android smartphones geactiveerd. In de App Stores zijn 1,5 miljoen apps te vinden. Gemiddeld hebben we er 41 op onze telefoon en bekijken die 150 keer per dag. Dat is elke 6 minuten! Hier steken we dagelijks 2 uur tijd in, tegen een alsmaar krimpende kleine 3 uur voor TV.

De browser-battle herhaalt zich

Met de iPhone en de iPad heeft Apple een compleet nieuwe markt ontwikkeld. Apple is nog steeds leading, maar in volume is Android inmiddels marktleider. Er bestaat alleen niet één Android. Elke telefoonmaker kan er haar eigen draai aangeven en zodoende bestaan er zo'n 28 Android versies voor enkele duizenden verschillende modellen telefoons. Ook zonder nieuwe spelers als Windows 8/RT, BlackBerry 10, Tizen, Firefox OS en Sailfish, bezorgt dit ontwikkelaars al een hoofdpijndossier dat veel doet denken aan de compatibiliteitsproblemen van websites met de vele browsers, waarvan er overigens op dit moment meer dan 200 versies zijn.

De teleurstelling van HTML apps

In reactie op de fragmentatie van de smartphone systemen en modellen werd bedacht dat je ook een (statische) website kunt "verpakken" als app. De eigenlijke app is kun je dan zien als een full-screen browser die de website niet van internet, maar uit de app zelf laadt. Ook Facebook en LinkedIn kozen voor deze benadering, maar kwamen daar het afgelopen jaar op terug. Vooral op goedkopere Android toestellen is zijn de prestaties slecht en heeft een HTML app gewoon niet de beleving van een "echte app".

 

Wat is echt?

Maar wat is een echte "native" app? Is een app native als je de oorspronkelijke software en computertaal gebruikt? Slechts weinig mensen weten dat er meer is dan Apple's Objective-C en Java voor Android apps. Zelfs binnen Xcode - de software van Apple - is het al mogelijk om een app in C of C++ te ontwikkelen. Dit zijn zogenaamde "gecompileerde" talen, die direct worden omgezet in machinecode. Veel populaire talen zoals PHP, Ruby en JavaScript zijn echter "geïnterpreteerde talen". Deze talen worden in feite door een gecompileerde taal "gelezen". Er vindt dus een extra vertaalslag plaats. De populariteit van de genoemde talen laat echter zien dat dit in de praktijk meer voordelen dan nadelen oplevert.

Beste van beide

Eén van die voordelen is dat wanneer je in zowel Objective-C als Java een interpreter (vertaler) voor dezelfde taal hebt, je dan voor beide platformen in die taal kunt ontwikkelen. Hierdoor hoef je je maar in één taal te specialiseren en heb je maar één code om te onderhouden. En dat terwijl dat wat de gebruikers van de app zien nu geen website, maar een 100% echte app is. 

Titanium

Een oplossing die deze methodiek volgt is Titanium, van Appcelerator. Hiermee is het mogelijk om met JavaScript voor zowel iOS (Apple), Android, BlackBerry, Tizen en binnenkort ook Windows 8/RT apps te ontwikkelen. De software is ook nog eens volledig gratis en open source. Appcelerator verdient haar geld met het leveren van aanvullende commerciële diensten gericht op grote enterprises. Op www.appcelerator.com is meer informatie te vinden over Titanim en het Appcelerator Platform.

Fokke Zandbergen

Fokke Zandbergen is online sinds 1996 en begon in 2000 de 30e blog van Nederland. In 2001 ontwikkelde en verkocht hij Write2Me. Deze website bediende meer dan 100.000 online gastenboeken en was één van de eerste websites met een mobiele (WAP) versie.

Nadat hij 5 jaar veel gereisd had, woonde hij eerst nog 6 maanden in Hong Kong voordat hij zijn plek vond in Nederland. Hij werkte enkele jaren als adviseur en ontwikkelaar bij een klein internet bureau, maar begon dit jaar opnieuw voor zichzelf.

Als "app imagineer" houdt Fokke van zowel het uitdenken als ontwikkelen van native mobiele apps. Hij gebruikt hiervoor Appcelerator's Titanium platform, waarvoor hij ook TCAD gecertificeerd is. Als meetup co-organizer en community "Titan" vervult hij een ambassadeursfunctie voor Titanium in Nederland. 

Bronnen