Facebook (bron foto: Pixabay / geralt)
Facebook test het opsplitsen van de nieuwsfeed op zijn sociale netwerk. Hierbij worden twee losse nieuwsfeeds gecreëerd: één voor berichten van familie en vrienden en één voor zakelijke berichten.   

Allerlei bedrijven beschikken over een Facebook-pagina, waar zij updates over hun organisatie kunnen verspreiden naar mensen die deze pagina hebben geliked. Deze posts worden samen met posts van gebruikers momenteel verzameld in één nieuwsfeed. 

Test
Facebook voert op dit moment echter in Sri Lanka, Bolivia, Slowakije, Servië, Guatemala en Cambodja testen uit met een gescheiden nieuwsfeed. Hierbij worden posts van Facebook-pagina’s van onder meer bedrijven verzameld in één nieuwsfeed, terwijl posts van vrienden en familie van gebruikers worden getoond in een andere nieuwsfeed. 

In een blogpost ligt Adam Mosseri, hoofd News Feed bij Facebook, de test toe. “Het doel van deze test is te begrijpen of gebruikers een voorkeur hebben voor gescheiden plaatsen voor persoonlijke en publieke content”, aldus Mosseri. Hij benadrukt dat het gaat om een test die moet uitwijzen of een dergelijke feature wordt gewaardeerd. Er zijn volgens Mosseri geen concrete plannen de feature verder uit te rollen.