Een van de technieken die steeds meer aandacht krijgt, is de iBeacon-technologie. Na de introductie van iBeacons door Apple (eind 2013) is ook Nederland met deze technologie kennis gaan maken. iBeacons brengen een nieuw scala aan mogelijkheden voor marketeers op het gebied van gepersonaliseerde marketing.

Beacons zijn vooral geschikt voor lokalisatie in de directe nabijheid (proximity) van een object. In de ideale situatie worden ze ingezet als location based services, in combinatie met andere (marketing)tools en -activiteiten. Door voorkeuren en gedrag te koppelen aan locaties stijgt de relevantie van de boodschap en het effect.

Het principe werkt op basis van bluetooth 4.0 (een open standaard), wat er vanuit gaat dat de bezoeker bluetooth aan heeft staan op zijn of haar smartphone. Daarnaast werkt de oplossing in combinatie met een geschikte app welke vooraf geïnstalleerd moet zijn. Tenslotte hebben beacons alleen een rol als zender zonder verdere intelligentie, de echte intelligentie zit in de app en cloud. Hiervoor is een geschikte backend van groot belang.

Met behulp van beacons kan bluetooth gebruikt worden voor locatie bepaling. Alle smartphones hebben bluetooth aan boord, maar staat niet altijd aan. De techniek is voor indoor en outdoor toepassingen in te zetten. De investeringen bestaan uit iBeacons en een zogenaamde location enginedie aangekocht moeten worden. Daarnaast kunnen er bijkomende kosten zijn voor het (geschikt) maken van een mobiele app.

Toepassingen

Het effect van location based services kan verder versterkt worden door het toevoegen van persoonlijke voorkeuren zoals; zoekhistorie, favoriete merken, het sociale netwerk en persoonsgegevens. Zoals eerder beschreven is het echter belangrijk aan te duiden dat er een onderscheid is tussen het herkennen van een locatie en het verrijken van de boodschap anderzijds.

Het mobiele kanaal en internet zijn steeds belangrijker tijdens de verschillende fasen van een customer journey. Afhankelijk van de behoefte van de klant zijn er dus verschillende toepassingen te bedenken per sector of doelgroep, denk hierbij aan:

  • Indoor navigatie: Wijs bezoekers de weg en verbeter de klantervaring. Of het nu gaat om de kortste route naar een afdeling of winkel, de optimale route voor een boodschappenlijstje of de dichtstbijzijnde uitgang het zijn stuk voor stuk momenten welke bijdragen aan de ervaring van bezoekers. Door turn by turn-navigatie aan te bieden voeg je een extra dimensie toe aan de beleving.
  • Advertenties en promoties: Een goede manier om promoties relevanter te maken is het toevoegen van het component locatie. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van promoties wanneer je een winkel nadert of een aanbieding wanneer je bij een product staat te kijken dat je interesse heeft getrokken. Ook kun je hier een extra wegingsfactor aan toevoegen zoals het aantal keren dat iemand een bepaald punt is gepasseerd.
  • Social media: Door de dimensie locatie toe te voegen kunnen consumenten hun socialmediaberichten verrijken. Zo kun je aangeven waar je precies bent en ook zien wie uit je netwerk zich in je direct omgeving bevinden. Zo kunnen bijvoorbeeld retailers hiervan profiteren door het vergroten van hun exposure en de ervaringen van bezoekers te koppelen aan het social media profiel van de winkel.
  • Veiligheid: Door de locatie van personen inzichtelijk te maken kan er snel hulp geboden worden in het geval van calamiteiten. Om een alarm te triggeren zijn er meerdere alarmeringsmethoden welke in te zetten zijn. Denk bijvoorbeeld aan valdetectie, het versturen van een bericht maar ook het verlaten of bereiken van een bepaald gebied.

Adoptie

Nadat in verschillende sectoren inmiddels ervaring is opgedaan met location based services tonen de eerste projecten aan dat de effectiviteit van de marketing inspanningen sterk toeneemt.

De ontwikkeling van one to many- naar one on one-marketing is er dan ook een waar consumenten veel baat bij hebben. Bedrijven als bol.com en Amazon zien dit al jaren terugkomen als resultaat van hun retargetting acties, suggesties op basis van profielkenmerken en promoties op basis van eerdere zoek resultaten.

Wat echter leidend zal zijn, is de manier waarop marketeers omgaan met deze nieuwe mogelijkheden. Naast nieuwe tools en kanalen is namelijk de manier waarop deze ingezet worden van groot belang. Het verkrijgen van nieuwe inzichten (in de vorm van data) vraagt daarnaast om nieuwe kennis op analytisch vlak en brengt verantwoordelijkheden met zich mee. De marketeer van 2015 zal zich hier steeds meer bewust van moeten zijn.