Facebook stort zich binnenkort met At Work op de markt voor teamsoftware. Het tekent de enorme veranderingen in deze markt. De traditionele leveranciers van enterprisesoftware lijken omver te worden gelopen door kekke starters als Slack en HipChat.

Het lijkt eerder een kwestie van weken dan van maanden: de lancering van de zakelijke versie van Facebook, beter bekend als Facebook at Work. Het netwerk draait al minstens een jaar bij driehonderd bedrijven, waaronder Heineken, Stella & Dot, Century 21 en Royal Bank of Scotland. In maart zullen bij de laatstgenoemde dertigduizend werknemers beschikken over At Work, en nog voor het einde van het jaar zeventigduizend. De Schotse bank is daarmee ook meteen Facebooks grootste klant.

Hoewel nog niet alle details bekend zijn, zoals de tarieven, doet Facebook bepaald niet geheimzinnig over het aanstaande netwerk. Uit diverse schermafdrukken kan worden afgeleid dat At Work nagenoeg identiek is aan het Facebook zoals we dat kennen. Het bedrijf heeft de software zelf overigens al jaren intern in gebruik. At Work bestaat uit een tijdlijn met nieuws en berichten en aan de linkerkant koppelingen voor werkgroepen, maar ook een contactknop voor de helpdesk. Ook kunnen bestanden tot 25 MB worden uitgewisseld.

>> Lees verder